Dnešní den v historii
Další událost 29. ledna.
Měsíc v historii
  • Leden 1971: Počet nadzvukových letů obou prototypů (F-WTSS, G-BSST) dosáhl 100.
  • Leden 1971: 10 letounů Concorde společnosti Air France a British Airways bylo zaregistrováno pro podzvukový provoz u americké letecké společnosti Braniff (viz 12. leden).
  • Leden 1996: Do všech letadel flotily Concorde byl nainstalován antikolizní radarový systém nutný pro lety nad USA.
 
     
     

Při práci na internetu jsem objevil několik jedinců, kteří okopírovali a použili ve své webové prezentaci celou sekci mých stránek vydávanou za jejich vlastní výtvor, někdy doplněnou o nepřesné údaje. Upozorňuji, že zveřejnění jetnotlivých oddílů nebo jejich částí na jiných stránkách je možné pouze s mým souhlasem. V opačném případě se jedná o porušení podmínek užívání serveru s rizikem případných sankcí.

Do sekce Fakta a zajímavosti jsem přidal další informace.

Dlouho jsem váhal, jestli se mám o svůj naprosto nevšední zážitek podělit s ostatními, hlavně s těmi, kteří jsou stejně jako já posedlí snad nejznámějším letadlem všech dob, nejdiskutovanějším, nejobdivovanějším, nejvíce nenáviděným, ale přesto nezapomenutelným britsko-francouzským letounem, který jako jediný byl schopen letět rychleji než slunce po obloze, Concorde.

5. září 2003, let BA 002

G-BOAD. Concorde, ve kterém jsem letěl...      Concorde – jedno z mála letadel, za kterým se i po letech otočil snad každý, kdo jej spatřil i na krátký okamžik na zemi nebo přímo v letu. Poznali jej i lidé, které ostatní letadla neosloví. Kdo by přehlédl nezaměnitelný tvar křídla, štíhlý trup a hlavně ohnutý nos letounu při startu a přistání. Díky své kráse, eleganci, rychlosti a možná i cestujícím z vyšších společenských kruhů se toto letadlo stalo navždy legendou. I když Concorde nebyl prvním dopravním nadzvukovým letadlem na světě, jako jediný přežil a úspěšně sloužil po celých 27 let.

Mezi lidmi často zněla otázka, jaký let Concordem vlastně byl. Prostřednictvím následujících řádků se pokusím odpovědět, neboť jako jeden z mála Čechů jsem měl možnost v něm letět na jedné z jeho pravidelných linek.

Letenka jako každá jiná...      Vše začalo na pražském letišti Ruzyně, kdy jsem si u přepážky British Airways vyzvedával letenku se svým jménem, na které bylo uvedeno datum 5. září 2003, trasa New York, JFK – Londýn, Heathrow, číslo letu BA 002, třída R (u British Airways označení pro Concorde). K tomuto barevnému kousku papíru jsem navíc dostal dvě stříbrné exkluzivně vyhlížející zavazadlové visačky. Do onoho letu zbývalo ještě necelých 5 měsíců a i když jsem po tuto dobu letenku ještě zdaleka nepotřeboval, každý den jsem si ji prohlížel a představoval si, co mě čeká. I přesto, že Concorde několikrát navštívil Prahu, znal jsem jej pouze z obrázků, filmů a internetových stránek. Až v létě 2003 jsem viděl tohoto elegána přistávat na newyorském JFK a byl to nádherný začátek i konec mé cesty po USA. Do 5. září však zbýval ještě měsíc a půl. Zařídil jsem si potřebné formality a netrpělivě vyčkával.

Několik dní před cestou jsem požádal své přátele, aby sledovali můj let on-line na internetu a satelitní snímky ukládali. Některé z nich si můžete prohlédnout v sekci nazvané Jak probíhal let, celou animaci naleznete v sekci Foto & Video.

Letu Concordem samozřejmě předcházela cesta do New Yorku, kam jsem letěl z Prahy přes Londýn (v ekonomické třídě). Při přistávání v Londýně jsem zahlédl jeden z pěti v té době letuschopných Concordů zaparkovaný u hangáru a říkal si, jestli to bude právě ten, ve kterém druhý den budu sedět já. Připomínal spícího dravce plného síly, který se za několik hodin probudí a vznese se k obloze. Jeho ostrou příď lesknoucí se v ranním oparu nešlo přehlédnout ani při přejezdu z terminálu 1 na terminál 4. Jak jsem se později dověděl, byl to on.

Máte-li nějaké dotazy nebo připomínky, můžete psát na concorde@email.cz, podle možností rád odpovím.
Martin

Naposledy změněno: 15. listopadu 2009 Počet přístupů od 30. 4. 2004: [CNW:Counter]
  ^ nahoru ^ Salonek Concorde >>